Je jodovaná sůl opravdu nad zlato?

3. prosince 2015 v 17:13 | MUDr. Dorka D. |  Štítná žláza a jód

A když vám z vlastní zkušenosti řeknu, že je to jen nebezpečná pohádka?

Pro minimálně 10 lidí ze sta je obohacování potravin jódem ne požehnání, ale zhouba. Tolik oficiální, zajisté podhodnocená, čísla. Určitě ne každý zjistí, z čeho jeho obtíže pochází - a i já jsem se to dozvěděla až po letech - a to jsem tomu zpočátku vůbec nevěřila.


Kdo jsem a proč tohle píšu? Kromě toho, že jsem lékařka zabývající se alternativní medicínou, patřím bohužel také k těm deseti procentům. Přišla jsem na to, co mi je, úplnou náhodou po 6 letech dost závažných obtíží a trvalo mi to ještě celé 2 roky, než jsem začala z větší části dodržovat hodně přísnou dietu, kdy si v podstatě vše musíte vařit a péct doma ze základních surovin. Potíže začaly pomalu mizet a s každým dietním prohřeškem se znovu objevily a to minimálně na dobu 4-6 týdnů.

Přemíra jódu může vyvolat chronický zánět štítné žlázy autoimunitního původu. Poprvé byla chronická autoimunitní tyreoiditida, jak se latinsky tato choroba nazývá, popsána v minulém století v Africe po výrazném zvýšení množství jódu v soli. A právě četnost této diagnózy v posledních letech kontinuálně stoupá, jak dokazují hladiny protilátek. I český "guru" přes štítnou žlázu, prof. MUDr. Václav Zamrazil, DrSc., přiznává, že je to pravděpodobně způsobeno přebytkem jódu v naší jodem obohacené (já bych použila termín spíše přeplácané) stravě (str. 42 dole, viz literatura). V takovém případě je samozřejmě nejlepší volbou vyhýbat se jódu jako čert kříži (viz tabulka).

Přirozeně se vyskytující jód, např. v rybách, je většinou mnohem lépe snášen. Bohužel, "přidaný" jód je dnes skoro ve všem, i tam, kde byste ho zaručeně nehledali - takže vyhnout se mu vlastně nelze. Vhodnou volbou potravin však můžeme snížit jeho množství na rozumnou dávku. Krom přirozeně se vyskytujících zdrojů, jako jsou řasy, ryby, houby nebo třeba třešně, přechází uměle přidaný jód z krmiva i do vajec, mléka a masa (včetně lososů chovaných na farmách). Po jódu totiž zvířata rychleji rostou a více dojí (je to jako vždy: za vším hledej peníze). Od roku 2005 je maximální dávka jódu v krmivu snížená na polovinu. Avšak i při této snížené (!) dávce mohou u některých dojnic dosáhnout hodnoty jódu v 1 litru mléka až 1400 μg. V roce 2010 bylo například v 1 litru mléka (a všech mléčných výrobcích) v průměru 490 μg, v roce 2012-2014 to bylo v průměru 30 μg, přičemž nejvyšší hodnoty jódu drží mléko z mlékomatů. Možná namítnete, že mléko nepijete. Ale co sýry, jogurty a další mléčné výrobky? Ani vejce na tom nejsou lépe: ve 2 vejcích je kolem 50 μg jódu. Kupodivu žádnou aktuální tabulku s obsahem jódu nenajdete, databáze jak v ČR, tak v Německu jsou zastaralé a uváděná čísla 5krát i vícekrát nižší. Člověk musí vyhledat spoustu studií, než se něčeho dopátrá.


Na to, že je něco v nepořádku se štítnou žlázou, jsem měla podezření od začátku, protože mi byla neskutečná zima, která se nedala odstranit ani v posteli s peřinou a dekou. Příliš mnoho jódu mou štítnou žlázu postupně začalo "nahlodávat". Zimou jsem často nemohla usnout, i když jinak jsem v té době mohla hravě soutěžit v zimním spánku s medvědy. Jenže všechny testy byly negativní a víckrát jsem k MUDr. po svých zkušenostech již nešla. Byla jsem první dva roky tak strašně unavená, že to zdravý člověk nikdy nepochopí, protože to nezažil. Únavné a vyčerpávající byla již ranní očista (a tou veškerá aktivita některé dny i skončila). Někdy jsem nebyla schopná si dojít ani nakoupit a to jsem tenkrát měla obchod asi 3 minuty od domu. Měla jsem neustále lehce zvýšenou teplotu, syndrom suchého oka, mírný zánět kloubů (tzv. reaktivní artritida - reaktivní na co ale mí kolegové nikdy nezjistili), nepřetržité silné bolesti hlavy trvající bez přestávky včetně nocí několik týdnů, prostřídané migrénami. V časech nejhorších jsem kulháním konkurovala stařenkám. Nechyběly ani trávicí obtíže a hlavně velice časté močení (zhruba každé 2 hodiny), aniž bych měla nějakou zjevnou močovou infekci. V neposlední řadě jsem měla extrémně mastnou pleť (Pučmeloud z Včelích medvídků by křičel: "Samý sádlo, samý sádlo").

Pro klasickou medicínu jsem ale byla zdravá a navíc mě doktoři považovali typicky za doktorku, která prostě přehání a patří spíš na psychiatrii. A ano, měla jsem také velké deprese, stavy úzkosti a nebyla jsem moc schopná přemýšlet a koncentrovat se na něco (psychické příznaky, někdy i dost závažné, jsou u problémů se štítnou žlázou pravidlem). První 2 roky nemoci byl můj život katastrofální a mělo to dopad i na mezilidské vztahy. Ale i další léta, kdy byl můj stav o něco lepší, jsem se cítila, jako kdybych měla stálou chřipku. Jenže tahle "chřipka", která na mě jednoho dne zčistajasna padla, ze mě vysávala mojí životní sílu den za dnem, rok za rokem.

Minimální dávka jódu je 1 µg na kilogram hmotnosti, v ČR je doporučováno 150 µg denně. Ne nadarmo se říká, dobrého pomálu. U jódu to platí dvojnásob. Pokud si ke snídani dáte 2 vejce (po 33%-ní ztrátě tepelnou úpravou zbude min. 39 μg jódu), 25 g másla (min. 8 μg), 2 housky s jodovanou solí (min. 25 μg), k tomu 50 g sýru (min. 20 μg) a 50 g salámu (min. 20 μg), dostanete do sebe jenom při snídani celých 112 μg jódu. Pokud si vejce osolíte, myslete na to, že v 1 čajové lžičce (5 g) je minimálně dalších 67 μg jódu (zakalkulována 33%-ní možná ztráta jódu vyprcháním). Víte, že průměrná spotřeba soli v ČR je 15 g denně? Tak co, ještě máte pocit, že byste mohli mít nedostatek jódu a že potřebujete jodovanou sůl? V mořské nebo himálajské soli zbarvené do růžova obsahem železa je obsah jódu přirozený (a tudíž nižší). V nejhorším můžete vzít zavděk jedlou solí bez přidaného jódu (ale je ochuzena o všechny minerály, proto ji nedoporučuji).

Pro zdravou štítnou žlázu jsou ale důležité i jiné prvky a vitamíny, než je jód v přiměřeném množství: selen (hlavně u autoimunitních onemocnění štítné žlázy), vitamín A (zvláště u strumy), zinek, hořčík, železo, listová kyselina, vit. B12 a vitamín D nebo vitamín A (v případě strumy).

Na závěr bych chtěla dodat, že dusitanům (uzeniny, výrobky z ryb i uzené sýry), dusičnanům (rychlená zelenina pěstovaná mimo sezónu, zvláště brambory - ale někdy i voda) a chlorované vodě z vodovodního kohoutku bychom se měli vyhnout (obsah přítomného chlóru snížíme alespoň 5-minutovým varem, případně několikahodinovým odstátím vody nebo speciáním filtrem). Malé dávky jódu tělo přece jen potřebuje a zmíněná chemie v naší stravě jód blokuje.


Pozn.: μg znamená mikrogram, což je miliontina gramu.

Literatura:
Jan Velíšek: Chemie potravin 2
Užívat jód nebo ne? (pozn.: místo jodidu se v soli od roku 1994 užívá jodičnan)
 


Komentáře

1 Jana Jana | E-mail | 3. února 2016 v 10:47 | Reagovat

Dobrý den,právě jsem se vrátila z kontroly na endokrinologii a mám naštěstí vše OK.Některé příznaky, které popisujete, jsem měla na počátku taky.Vůbec jsem do teď netušila,že bych se měla vyhýbat jódu.Spíš jsem si myslela, že pokud mám sníženou funkci ŠŽ je právě jeho potřeba vyšší.

2 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 3. února 2016 v 17:28 | Reagovat

[1]: Hezký den přeji,
ono to není s tou hypofunkcí tak jednoduché, jak se často zjednodušeně prezentuje. Záleží na PŘÍČINĚ hypofunkce: pokud by to byl autoimunitní zánět ŠŽ, pak je jód zcela nevhodný (i přesto, že pacient vykazuje hypofunkci - viz http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/JOD/Jod_a_stitna_zlaza.pdf  
str. 11 - záněty ŠŽ, dále jsou zajímavé z tohoto úhlu pohledu str. 23-27). Na záludnost problematiky ukazuje i ta skutečnost, že u chronického autoimunitního zánětu se může vyskytovat jak hyperfunkce (zpočátku), tak po čase a (částečné destrukci) i hypofunkce. Navíc mohou chybět jakékoliv příznaky.

Tady jsou další odkazy, které jsem si hledala i kvůli sobě:
http://www.ulekare.cz/poradna-lekare/stitna-zlaza-druhy-dotaz-32126
pokud se jedná o hraniční hodnoty, v následujícím odkazu je vidět, že na to se mnohdy názory různí:
http://www.ulekare.cz/poradna-lekare/hypofunkce-stitne-zlazy-52696

Nechci zbytečně šířit paniku, ale to, že máte výsledky OK, ještě neznamená, že ŠŽ skutečně je v pořádku. Pokud je to na začátku, tak se to v krvi ještě nemusí objevit (každý jsem jinak citlivý). Také je otázka, zda Vám byly vyšetřeny KOMPLET VŠECHNY protilátky na ŠŽ (na endokrinologii však předpokládám plný „servis“- mě totiž před polovičatostí vyšetření na imunologii neochránil ani můj titul).  V případě přetrvávání obtíží bych určitě doporučila kontrolu na endokrinologii.

Když má člověk skutečně čistou hypofunkci ŠŽ, tak jód určitě ano, ale v potravinách (vyhnula bych se všem těm různým preparátům) plus určitě vhodná individuálně zvolená bylinná léčba.

Jestli Vám jód škodí, zjistíte snadno EXPOZIČNÍM TESTEM, stejně jako já: vynechte inkriminovaná jídla včetně masa a ryb (z tabulky je jasné, že nepůjde o procházku růžovým sadem, jód je skoro všude, je to vlastně VEGANSKÁ STRAVA - bez másla, sýrů ad.; pokud byste se živočišných produktů nechtěla vzdát, kupovat jen ty povolené značky v malém množství) - a vydržte tu dietu min. 14 dní (to by nemuselo stačit) - lépe celý měsíc. Mluvím hlavně o tom uměle přidávaném jodu, který přechází z krmiv do zvířat (plus vynechat „jodové bomby“ jako řasy, třešně, višně ad.). Jestli se Vám uleví, tak je to jasné. Jako doplněk jsou vhodné některé čistící bylinné směsi. Tento test samozřejmě můžete kdykoliv opakovat. Mimochodem, dieta bez průmyslově zpracovaných potravin a poctivé vaření z povolených surovin uleví výrazně i Vaší peněžence :-)

Problémy se ŠŽ by měl řešit vždy endokrinolog - jsem vždy radši, když je vše kontrolováno specialistou. Já se spíš než na diagnostiku zaměřuji na léčení poruch. Ono je koneckonců jedno, co obtíže způsobilo - hlavně, když to po vhodně zvolené bylině nebo jehle odezní.

3 Jana Jana | E-mail | 3. února 2016 v 18:47 | Reagovat

[2]:Děkuji za obsáhlou odpověď.Ve volných chvílích budu studovat odkazy :-).Se štítnou žlázou se léčím asi 6 let.

4 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 3. února 2016 v 18:53 | Reagovat

[3]: Rádo se stalo - snad to není díky své délce moc nepřehledné ... :-) Jestli budete mít otázky, neváhejte se na mě obrátit.

5 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 21. února 2016 v 21:18 | Reagovat

U nás se moc nesolí, já velmi málo. Ne ale kvůli štítné žláze, tu naštěstí máme v pořádku, ale kvůli mužovi- má jen jednu ledvinu a já jsem si zžvykla, neměla jsem nikdy ráda moc osolené jídlo.

6 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 21. února 2016 v 21:22 | Reagovat

[5]: No vidíte - a dobře děláte :-)

7 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 23. února 2016 v 18:27 | Reagovat

Děkuji za (pro mě důležitý) velmi zajímavý a srozumitelně zpracovaný článek :).

8 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 23. února 2016 v 18:41 | Reagovat

[7]: Já děkuju za chválu :-) Snažím se, aby to bylo srozumitelné pro každého. Určitě je co zlepšovat - u akupunktury se mi zatím tak úplně nedaří, což je škoda. Byla bych např. ráda, kdyby bod LU 7 na spáleniny ovládal každý, protože výborně funguje i ve formě akupresury.

9 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. února 2016 v 8:28 | Reagovat

Kdysi dávno jsem v chemické laboratoři vstoupil do procesu sublimace velkého množství jódu dříve, než bylo třeba a nadýchal jsem se jódových par, takže mám od té doby v organismu jódu jako zasloužilá chobotnice:-). Ale vážně: Mám moc rád ryby všeho druhu a vždycky jsem se laicky domníval, že mořské ryby doplnění "hladiny jódu" v organismu zastanou.

10 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 26. února 2016 v 12:27 | Reagovat

[9]:Jé, pomyslně ti pod nohy podkládám červenej kobereček :-) Vzácná návštěva u mě ;-) Já tě znám z Kafe a cigárko: tam jsem poprvé spatřila nějakýho "Čerfa" :-D

Mořské ryby jsou v pořádku - to je jód přirozený. Řeknu to takhle: nemám na to žádné důkazy, občas jen něco přečtu nebo zaslechnu, ale moje intuice jasně říká, že je velký rozdíl v tom, jestli se jedná o jód z mořské ryby (případně z řasy) nebo o jód přidávaný do krmiv či jídla uměle. Je to podobný, jako když srovnáš vitamíny z ovoce a zeleniny s multivitamínovým hnusem - taky nejde o jednu a tutéž věc (dokonce ani chemická struktura často není totožná - jedná se tam o chemické izomery - např. u vitamínu E - až to přepracuju, taky to někdy uveřejnim). Vitaminové tabletky škodí - zvlášť, když se berou pravidelně (a právě v té multivitamínové formě). Já vitamíny taky občas potřebuju - ale vždy je to známka toho, že strava je nevyvážená (a i u mě to tak je - když jím pořádně, nic z toho nepotřebuju). Takže občas si dám vitamíny skupiny B a sem tam zinek a hořčík.

Problém, na který se snažím ukázat, je v tom, že jódu je fakt moc - a navíc v té formě, kterou tělo tak dobře nepřijímá. Pak vznikají ty přecitlivělosti na jód, k čemuž jsem bohužel dospěla i já. Navíc se to komplikuje tím, že jód v těle je blokovaný zmíněnými chemickými substancemi.

Nejvíc mě v té jodové tabulce šokovali ti kapři - sladkovodní ryba, ale před lety hóódně přikrmovaná jódem (teď by to MĚLO být lepší - včetně mléka, kde ti chytráci snížili konečně trochu "jodový příkrm" - doufejme, že to tak je všude :-D ).

Tak snad ti to takhle stačí :-) A díky moc za návštěvu :-)

11 Čerf Čerf | E-mail | Web | 26. února 2016 v 13:20 | Reagovat

[10]: Určitě stačí, děkuju za obsáhlou odpověď. Pro mě jsou "jodoví kapři" taky překvapením, myslel jsem si, že jód obsahují jen ti, co se jezdí rekreovat k moři :-). Tak z Kafe a cigárka? To je dobré! Já tebe jsem si zase všiml u Krutomývala :-).

12 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 26. února 2016 v 17:22 | Reagovat

[11]:Jo myslíš kapři vejleťákus marinus? Tak ti už vymřeli, neboť je s přehledem převálcovali kapři jodum jedovaticus ;-)

Jsem málo spala, tak ze mě dneska padaj perly koukám :-D

Jo, Krutomýval, to je občas kruto-síla ;-) :-D

13 Sugr Sugr | E-mail | Web | 13. března 2016 v 17:59 | Reagovat

Vitamínové tablety nejsou dobré? Hm..., a nám to bývá řečeno, že je máme jíst, že posilují imunitu. Píšeš moc zajímavě, děkuji za články. :-)

14 Doktorka se srdcem Doktorka se srdcem | E-mail | Web | 13. března 2016 v 19:37 | Reagovat

[13]:Jednotlivé vitamíny bych doporučila jíst pouze v případě jejich aktuálního deficitu, a to jen po nezbytně nutnou dobu (nikdy ne jako multivitamín - určitě člověk nepotřebuje všechny složky najednou). Některé vitamíny v tabletách mají navíc jinou strukturu, než ty, co najdeš v ovoci a zelenině - viz vitamín E komentář [10]:.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama